OLİMPİYAT ATEŞİ

Yazdır
Üst Kategori: Sayı: 23 Kategori: Yazı
Yayınlanma: Pazartesi, 30 Temmuz 2012 Sebahattin DEVECİOĞLU tarafından yazıldı.

Tarihteki ilk sporlar, ister araçsız yapılsın, savunma ve  saldırı  kökenli olanlardı; bir başka deyişle insanın doğayla girdiği ölüm-kalım savaşının zorunlu bedensel eylemlerinden kaynaklanır. En çarpıcı örnek, kuşkusuz avcıların yaklaşık elli bin yıl önce geliştirdikleri ve mezolitik çağ toplumlarının da önemli bir beceri saydıkları okçuluğun İ.Ö. 3000 yıllarında tunç teknolojisinin, ürünü ve tarihteki ilk iki devletden biri olan Mısır’da prenslerin ve soyluların hedef atışlarındaki başarılarının titizlik ve özenle kaydedildiği bir yarışma aracına dönüşmesidir.
olimpiyat-mealesi-londraya-geldi

Sebahattin DEVECİOĞLU 

Kökenleri insanın sıkılı yumruğunu silah olarak kullanabileceğini akıl ederek oluşturduğ boks; tunç çağı Mısır krallıklarında hem savunma hem saldırı aracı, hem de “spor” aracı olarak kullandığı kazı sonuçlarından anlaşılan kılıcın ardılı eskrim ;  göğüs göğse savaş yöntemi olarak mağara insanlarına kadar geriye giden güreş de bu başlık altında yer alıyor. Özellikle bu sonuncusunda yani güreşten çıkarak okçulukta olduğu gibi, toplum tarihiyle spor tarihi arasında ilginç koşutluklar kurulmaktadır.   

Sporun hayat da kalma mücadelesinin bir ürünü olduğu savaşçı yönünün yanı sıra, Doğayla savaşan insanın bedensel eylemlerini temsil ederken aynı savaşımın ölüm-kalımcıl sonuçlarının yinelenmesini kesinkes önleyen katı kurallara dayandırılmış bir benzetim modeli olduğu da ifade edilmektedir.

Sporun tarihten barışçı olduğu  Olimpiyatların…. Eski yunandaki dağınık ve küçük site devletlerini bir araya getirmek amacıyla yapıldığının ifade edenler bulunmaktadır.  Eski yunan olimpiyatlarının savaş ortamında doğması ve savaşanların ehecheiriai (Olimpiyat Barış) süresince silah bırakışmaları bu gözlemi doğrulamaktadır. Öte yandan sporun bu gün barışçı olduğu ifade edilmektedir. ülkelerin kopuk diplomatik ilişkilerini onarmakla ya da dost düşman devletlerin simgeleri olan ulusal takımlarını dostça karşılaştırmakla, uluslar arası düzeyde; hem kurallara hem karşılıklı uyumu  gerektiren bir “ dostça yarışma” ortamında dost-düşman ülkelerin gençlerinin bir araya getirmekle de bireyler arasında “ dünya barışı için yürütülen kesintisiz savaşımın en güçlü silahı olarak görev yapmaktadır. 

Olimpiya’da kutsal bölge de ve yarışma şenliklerinin yapıldığı yerlerde, Alman bilgin ve arkeologların  E.Curtius’un yönetiminde yaptıkları kazılar sonucunda,  Eski yunan hayat anlayışının, bu özel yönünü incelemek imkanları elde edilmiştir.  Böylece Pierre de Coubertin ,Eski Yunan Olimpiya Oyunlarının yaygın ve milletler arası kurallara göre yeniden canlandırılmasını, kendisi için başarı ile biten bir hayat görevi haline getirebilmiştir.  Bununla beraber yeni çağların Olimpiya Oyunlarına eleştirici bir görüşle bakıldığı taktirde bu gün bunların tarihsel bir gelişim içinde kendi idealinin doruğunu aştığını ve çağımızın gerçekçi- metaryalist düşün biçimine uygun bir nitelik almakla olduğu görülebilir. 

olimpiyat-mealesi-londraya-geldi

Olimpiyat Oyunlar tanrıların yaşıyor olduğuna inanılan Olimpiya Dağı'nda, Antik Yunanistan'da (http://tr.wikipedia.orgEleusis Gizemleri' nin yanında düzenlenen en büyük iki dinsel törenden biri olduğu ifade edilmektedir. Ancak kökeni ne olursa olsun olimpiyat oyunlarının Bugün binlerce sporcunu din, dil, ırk gözetmeksizin bir ara da Barış, Kardeşlik ve Dostluk duyguları içerisinde yarıştığı, Dünya da 210 ülkenin katılım gösterdiği, milyarlarca insanın ekranları başına toplaya bilmektedir. 

Antik dönemde olduğu gibi, günümüzde de Yunanistan'ın Olimpos dağında mercek yardımıyla, Güneş ışığı kullanılarak, her olimpiyat öncesinde törenle yakılan ve kapanışa kadar yanan “Olimpiyat Ateşi” nin, Dünya’da savaşların sona ermesi ve barışın sağlanacağı güne kadar sönmemesi, insanlığın en önemli beklentileri arasında sembolleşmelidir. 

Kaynaklar 

1-Cemal Alpman, Eğitimin Bütünlüğü içinde Beden Eğitimi ve Çağlar Boyunca Gelişimi, Milli Eğitim Basın Evi , İstanbul, 1972, S.17-64

2-Kurthan Fişek, Devlet Politikası ve Toplumsal Yapıyla ilişkiler Açısından Dünya’da ve Türkiye’de ,Spor Yönetimi, Bağırgan Yayımevi,Ankara,1998, S.205

Sebahattin DEVECİOĞLU, ISIKBINYILI.ORG - http://www.isikbinyili.org - 30 Temmuz 2012

Yorumlar (0)

500 karakter kaldı.

Cancel or